Reklama

Śladami Enigmy. Inauguracja pierwszej w powiecie gry turystycznej

Redakcja wdi24
20/06/2023 12:35

Kilka miesięcy trwały pracę w starostwie nad stworzeniem autorskiej gry miejskiej, która przybliża postać Jerzego Różyckiego i historię Wyszkowa. 19 czerwca w Parku Karola Ferdynanda Wazy odbyła się jej huczna inauguracja. Zespoły szkolne w jak najkrótszym czasie musiały odszyfrować hasło związane z Jerzym Różyckim, którego litery zostały ukryte pod znakami, symbolami w różnych miejscach na terenie Wyszkowa. W trakcie rozwiązywania gry musieli działać jak kryptolodzy -odgadywali zagadki i łamigłówki. Poznaliśmy też jej pierwszych zwycięzców!

Postać Jerzego Różyckiego, matematyka i kryptologa, absolwenta przedwojennego Gimnazjum Koedukacyjnego w Wyszkowie, na zawsze wpisała się w historię Wyszkowa. Najmłodszy z trójki polskich kryptologów, Jerzy Różycki, urodził się w 1909 roku w Olszanie, w Guberni Kijowskiej. W 1918 razem z rodziną, z terenów ogarniętych rewolucją uciekł na ziemie odrodzonej Rzeczypospolitej. Zygmunt Różycki, ojciec Jerzego prowadził apteki w Wyszkowie i pobliskim Długosiodle. Po maturze rozpoczął studia matematyczne na Uniwersytecie Poznańskim. Już 1929 r. znalazł się w grupie 23 najzdolniejszych studentów matematyki, biegle znających język niemiecki, którzy rozpoczęli tajny kurs podstaw kryptologii. 

Jeszcze jako student, rozpoczął pracę w poznańskim zespole kryptologów Biura Szyfrów Sztabu Głównego. Od 1932 roku razem z Marianem Rejewskim i Henrykiem Zygalskim, Jerzy Różycki odczytywał pierwsze szyfry niemieckiej maszyny szyfrującej - Enigmy. Tuż przed wybuchem wojny, w lipcu 1939 r. zgromadzoną wiedzę kryptolodzy przekazali aliantom, którzy dalsze prace nad łamaniem kodów niemieckiej maszyny prowadzili w Bletchley Park w Wielkiej Brytanii. Jerzy Różycki zginął w 1942 nieopodal Balearów. Podczas powrotu z Algieru statek, którego był pasażerem, zatonął w tajemniczych okolicznościach. Historycy szacują, że dzięki polskim kryptologom II Wojna Światowa skończyła się 2-3 lata wcześniej a śmierci uniknęło około 30 milionów ludzi.

O idei powstania gry turystycznej poświęconej Jurkowi Różyckiemu i miastu opowiedział na inauguracji Wicestarosta Powiatu Wyszkowskiego Leszek Marszał, podkreślając, że pracę nad jej stworzeniem trwały już od jesieni 2022 roku. Zasady gry przybliżyła Naczelnik Wydziału Promocji i Rozwoju Ewa Michalik. Ważne było, żeby zespoły poruszały się razem i absolutnie nie korzystały z rowerów, hulajnóg czy samochodów. 

W inauguracji gry wzięli udział uczniowie klas 7 i 8 wyszkowskich szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych, a gościnnie także drużyna reprezentantów Gminy Wyszków. 

Wszyscy musieli działać jak kryptolodzy. Zadaniem było odszyfrowanie hasła, którego litery zostały „ukryte” w przestrzeni miejskiej. Istotne było prawidłowe rozwiązanie tajnego szyfrogramu w jak najkrótszym czasie. „Śladami Enigmy w Wyszkowie” oprowadza po miejscach związanych z Jerzym Różyckim ale także po najciekawszych i najpiękniejszych, często zabytkowych miejscach Wyszkowa. Aby poznać wszystkie litery hasła gracze muszą odnaleźć punkty, lokalizacje, zabytki lub elementy małej architektury.

Pierwszym zwycięzcami gry „Śladami Enigmy w Wyszkowie” zostali:

I miejsce  „Żołędzie SP4” – Szkoła Podstawowa nr 4 im. Obrońców Westerplatte w Wyszkowie (czas 35 min 00 s.)

II miejsce „Pływacy z 8d” – Szkoła Podstawowa nr 5 im. Żołnierzy Armii Krajowej w Wyszkowie (czas 37 min.40 s.)

III miejsce „Three Power” – Zespół Szkół nr 3 im. Jana Kochanowskiego w Wyszkowie (40 min. 05 s.)

IV miejsce „Norwidziaki” – I Liceum Ogólnokształcącego im. Cypriana K. Norwida w Wyszkowie

V miejsce „Skłodowska” -  Zespół Szkół nr 1 im. Marii Skłodowskiej-Curie w Wyszkowie

VI miejsce Szkoła Podstawowa nr 3 im. Stanisława Wróbla Jaskółki w Wyszkowie

VII miejsce  Szkoła Podstawowa nr 2 im. Władysława Broniewskiego w Wyszkowie

Na wszystkich uczestników czekały dyplomy i upominki. Laureaci miejsc I-III w ramach nagród otrzymali także nagrody rzeczowe, które wręczył Starosta Powiatu Wyszkowskiego Wojciech Kozon.

Jak grać?

Broszury z treścią gry można pobrać w: Wydziale Promocji i Rozwoju Starostwa Powiatowego w Wyszkowie (pokój 3, Aleja Róż 2), Wydziale Promocji, Kultury i Sportu Urzędu Miejskiego w Wyszkowie (pokój 115, Aleja Róż 2), Miejsko-Gminnej Bibliotece Publicznej im. C. Norwida w Wyszkowie.

Oraz na stronie internetowej powiatu wyszkowskiego www.powiat-wyszkowski.pl, kafelek „Kultura, sport i turystyka” oraz na portalu www.gryturystyczne.pl.

 

(Źródło/zdjęcia: Powiat Wyszkowski)

 

 

 

 

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Zaloguj się

Reklama

Wideo wdi24.pl




Reklama
Wróć do