
Gmina Wyszków pozyskała ponad 6,3 mln zł środków zewnętrznych na realizację ambitnego, proekologicznego projektu, którego celem jest adaptacja miasta do zmian klimatu. „To ważny krok w mierzeniu się z wyzwaniami współczesności, takimi jak gwałtowne zjawiska pogodowe z ekstremalnymi skutkami, susza, wysychające rzeki czy wzrastająca temperatura powietrza” – podkreśla samorząd w oficjalnym komunikacie.
Projekt nosi tytuł: „System gospodarowania wodami opadowymi z wykorzystaniem elementów zielono-błękitnej infrastruktury sposobem na przeciwdziałanie skutkom zmian klimatu w Wyszkowie” i obejmie trzy placówki edukacyjne: Szkołę Podstawową nr 4, Szkołę Podstawową nr 5 oraz Przedszkole nr 1.
Pod ziemią – retencja. Na powierzchni – zieleń i edukacja
Choć większość inwestycji będzie niewidoczna dla mieszkańców – to głównie infrastruktura podziemna – jej efekty mają być realne i długofalowe. Powstanie 621 metrów kanalizacji deszczowej, pięć podziemnych zbiorników retencyjnych, pięć systemów skrzynek rozsączających (łącznie ponad 2200 elementów), których łączna pojemność przekroczy 570 m³. Całość pozwoli na zatrzymanie i zagospodarowanie wód opadowych z powierzchni ponad 22 tys. m². Woda posłuży m.in. do spłukiwania toalet i nawadniania zieleni.
Równolegle gmina zagospodaruje ponad 2660 m² nowych terenów zielonych, co zwiększy ich powierzchnię na tym obszarze o 12%. W trzech miejscach powstaną nowe zielone przestrzenie, dwa inne tereny wyposażone zostaną w systemy nawadniania. Zmodernizowana zostanie też nawierzchnia – 2 tys. m² powierzchni nieprzepuszczalnej zostanie zlikwidowane lub zastąpione materiałami wodoprzepuszczalnymi.
Zmiana zaczyna się w szkole
Projekt zakłada również modernizację infrastruktury oświatowej: toalety w SP nr 4 przejdą remont, a patio w SP nr 5 zyska nowy wygląd oraz funkcjonalne wyposażenie umożliwiające prowadzenie zajęć na świeżym powietrzu.
Inwestycjom będą towarzyszyły działania edukacyjne i informacyjne. W szkołach pojawią się spersonalizowane tablice edukacyjne wyjaśniające zasady działania systemu retencji. Uczniowie klas 0–3 otrzymają dedykowane scenariusze lekcji i materiały dydaktyczne, a mieszkańcy – artykuły edukacyjne w lokalnej prasie.
W mediach społecznościowych gmina zamieściła zdjęcia przedstawiające problemy z jakimi obecnie borykają się wspomniane wyżej placówki - możecie je zobaczyć w naszej galerii.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Komentarze opinie