Reklama

Głośno o nowym moście na Narwi. Porównują go z warszawską kładką

Redakcja wdi24
11/07/2024 11:05

20 czerwca Skanska poinformowała, że podpisała mowę na realizację mostu przez rzekę Narew. Wartość inwestycji to 45 mln brutto. „Będzie ona kamieniem milowym dla rozwoju i komfortu życia okolicznych mieszkańców” - napisali. Uwagę mediów i internautów zwłaszcza wśród mieszkańców stolicy, przykuły koszty inwestycji, a to dlatego, że stanowią nieco ponad 30 proc. tego, co Warszawa wydała na kładkę pieszo-rowerową.

Budowa mostu łączącego gminę Rzewnie i gminę Rząśnik ma potrwać do 2027 roku. Most połączy Nowe Łachy (powiat makowski) z miejscowością Nowy Lubiel (powiat wyszkowski) i kosztować ma 45 mln zł. 40 mln gminie Rzewnie (lider projektu) przekazuje samorząd województwa. Reszta kwoty pochodzi z powiatu makowskiego, wyszkowskiego oraz gminy Rząśnik i Rzewnie.

Jak mówił w lutym 2024 wicemarszałek Wiesław Raboszuk: – Dzięki budowie mostu na Narwi skróci się czas przejazdu z jednej gminy do drugiej, co znacznie ułatwi codziennie życie mieszkańcom. Otworzą się nowe możliwości dla firm, także tych z branży turystycznej.

Prace budowlane, które mają potrwać do 2027 r., obejmą nie tylko budowę samego mostu, lecz także budowę dróg dojazdowych w miejscowościach Nowe Łachy i Nowy Lubiel w ciągu dróg gminnych nr 210805W Łachy – Orłowo oraz nr 440312 W Rogóźno – Lubiel – rzeka Narew.

Jednak sam koszt mostu zwrócił uwagę internautów i dziennikarzy Gazety Wyborczej. „To aż o sto mln zł mniej, niż kosztowała kładka pieszo-rowerowa w Warszawie”. Otwarta w marcu nowa atrakcja stolicy wzbudza wciąż pewne kontrowersje wśród internautów, a jej koszt nadal rozpala emocje. Wyborcza porównała wydatki na obie konstrukcje. Po pierwsze, jak wiadomo, rzeki różnią się zdecydowanie swoją szerokością i most nad Narwią będzie o połowę krótszy. "Do budowy kładki nad Wisłą zużyto około 2 tys. ton stali, a do mostu w Rzewnie będzie potrzebne tylko około 300 ton. A to najdroższy materiał" - piszą. Dodają, że warszawska budowla ma siedem filarów - trzy są wbite w nurt Wisły. Most przez Narew będzie miał dwa 35-metrowe pylony na brzegach, nie w wodze.

Jak informuje Skanska, most będzie mieć 600 metrów długości łącznie z drogami dojazdowymi (sam obiekt mostowy 250 m). "Główne przęsło nad nurtem rzeki Narew jest zaprojektowane w systemie podwieszonym, bez podpory w korycie Narwi. Rozpiętość przęsła nurtowego wynosi 104 m i jest ono zaprojektowanie jako konstrukcja stalowa zespolona podwieszona do pylonów. Natomiast szerokość jezdni będzie wynosiła 6 metrów. Powstanie też ciąg pieszo-rowerowy o szerokości 3 metrów". 

 

Źródło: GW/money.pl/skanska.com
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Zaloguj się

Reklama

Wideo wdi24.pl




Reklama
Wróć do