
20 czerwca Skanska poinformowała, że podpisała mowę na realizację mostu przez rzekę Narew. Wartość inwestycji to 45 mln brutto. „Będzie ona kamieniem milowym dla rozwoju i komfortu życia okolicznych mieszkańców” - napisali. Uwagę mediów i internautów zwłaszcza wśród mieszkańców stolicy, przykuły koszty inwestycji, a to dlatego, że stanowią nieco ponad 30 proc. tego, co Warszawa wydała na kładkę pieszo-rowerową.
Budowa mostu łączącego gminę Rzewnie i gminę Rząśnik ma potrwać do 2027 roku. Most połączy Nowe Łachy (powiat makowski) z miejscowością Nowy Lubiel (powiat wyszkowski) i kosztować ma 45 mln zł. 40 mln gminie Rzewnie (lider projektu) przekazuje samorząd województwa. Reszta kwoty pochodzi z powiatu makowskiego, wyszkowskiego oraz gminy Rząśnik i Rzewnie.
Jak mówił w lutym 2024 wicemarszałek Wiesław Raboszuk: – Dzięki budowie mostu na Narwi skróci się czas przejazdu z jednej gminy do drugiej, co znacznie ułatwi codziennie życie mieszkańcom. Otworzą się nowe możliwości dla firm, także tych z branży turystycznej.
Prace budowlane, które mają potrwać do 2027 r., obejmą nie tylko budowę samego mostu, lecz także budowę dróg dojazdowych w miejscowościach Nowe Łachy i Nowy Lubiel w ciągu dróg gminnych nr 210805W Łachy – Orłowo oraz nr 440312 W Rogóźno – Lubiel – rzeka Narew.
Jednak sam koszt mostu zwrócił uwagę internautów i dziennikarzy Gazety Wyborczej. „To aż o sto mln zł mniej, niż kosztowała kładka pieszo-rowerowa w Warszawie”. Otwarta w marcu nowa atrakcja stolicy wzbudza wciąż pewne kontrowersje wśród internautów, a jej koszt nadal rozpala emocje. Wyborcza porównała wydatki na obie konstrukcje. Po pierwsze, jak wiadomo, rzeki różnią się zdecydowanie swoją szerokością i most nad Narwią będzie o połowę krótszy. "Do budowy kładki nad Wisłą zużyto około 2 tys. ton stali, a do mostu w Rzewnie będzie potrzebne tylko około 300 ton. A to najdroższy materiał" - piszą. Dodają, że warszawska budowla ma siedem filarów - trzy są wbite w nurt Wisły. Most przez Narew będzie miał dwa 35-metrowe pylony na brzegach, nie w wodze.
Jak informuje Skanska, most będzie mieć 600 metrów długości łącznie z drogami dojazdowymi (sam obiekt mostowy 250 m). "Główne przęsło nad nurtem rzeki Narew jest zaprojektowane w systemie podwieszonym, bez podpory w korycie Narwi. Rozpiętość przęsła nurtowego wynosi 104 m i jest ono zaprojektowanie jako konstrukcja stalowa zespolona podwieszona do pylonów. Natomiast szerokość jezdni będzie wynosiła 6 metrów. Powstanie też ciąg pieszo-rowerowy o szerokości 3 metrów".
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Komentarze opinie