Reklama

Wyszków ścina podatek od ciężarówek do minimum. Jednogłośnie – i z ryzykiem dla budżetu

Redakcja wdi24
08/11/2025 07:07

Rada Miejska w Wyszkowie przyjęła uchwałę, która od 2026 r. wprowadza minimalne stawki podatku od środków transportowych. Projekt zgłosiły kluby PiS oraz „WIS – Masz Wybór”. Cel: zatrzymać odpływ firm rejestrujących pojazdy w tańszych gminach i spróbować ściągnąć nowych podatników – w tym oddziały firm leasingowych. Druga strona medalu to spadek dochodów szacowany na 1,6–1,7 mln zł w 2026 r.. Za głosowali wszyscy radni.

Co się zmienia od 2026 roku? >3,5 t do 5,5 t – 252 zł (dotąd 576 zł), >5,5 t do 9 t – 552 zł (dotąd 972 zł),  >9 t i <12 t – 552 zł (dotąd 1 212 zł). 

W gminie zarejestrowanych jest 210 firm transportowych, ale tylko 90 faktycznie płaci ten podatek w Wyszkowie. W 2025 r. wyrejestrowano ok. 800 pojazdów.

Argumenty „za”: wyhamować odpływ i urealnić konkurencję

Przewodniczący Rady Adam Szczerba, prezentując uzasadnienie, wskazywał, że niższe stawki to realne wsparcie w obliczu rosnących kosztów branży i szansa na poszerzenie bazy podatkowej. – To jest pierwszy krok – mówił, zapowiadając działanie „w warunkach naprawdę konkurencyjnych” i próbę wejścia na rynek rejestracji flot.

Radny Paweł Turek podsumował nastroje części rady: „Lepiej późno niż wcale.” Jego zdaniem wcześniejsza decyzja mogłaby ograniczyć „ucieczkę” do Rząśnika. Waldemar Karłowicz dodawał, że sama obniżka nie wystarczy – potrzebne będzie ściągnięcie choć jednego oddziału firm leasingowych, bo to leasingodawca decyduje, gdzie rejestruje się pojazd. Radny Michał Mielcarz akcentował: „Firmy leasingowe są tam, gdzie stawki są minimalne, nie niższe od innych, a minimalne.”

Radni Mateusz Wyszyński i Karłowicz naciskali na ofensywną komunikację do rynku. Wiceburmistrz Alicja Staszkiewicz zapewniła: wydział promocji przygotuje kampanię i pisma do firm leasingowych. – Wieść o minimalnych stawkach „rozchodzi się błyskawicznie”, wszyscy czekali na uchwałę – mówiła.

Wątpliwości: krótkoterminowa strata i wyścig na dno?

Wojciech Rojek ostrzegał przed „wyścigiem w dół”: jeśli inne samorządy też zetną podatek, przewaga może zniknąć.

Najtwardszymi liczbami operowała skarbnik Anna Osowiecka: „Odeszło w 2025 roku około 800 samochodów, straciliśmy 1,7 mln zł. Przyjmując tę uchwałę, tracimy kolejne 1,6 mln zł.” Wyliczyła, że by odzyskać tylko różnicę po zejściu do minimum, musiałoby wrócić 1 725 samochodów. Jej konkluzja: ewentualne korzyści są możliwe „kiedyś, ale na pewno nie w 2026 roku.”

Burmistrz Piotr Płochocki tonował entuzjazm: „Intencja słuszna, tylko pamiętajmy, że jednocześnie uszczuplamy dość znacząco dochody gminy.” Prosił, by mieć to z tyłu głowy przy innych decyzjach budżetowych, bo oczekiwania mieszkańców rosną.

Szczerba odpowiadał, że realny spadek bez żadnego ruchu i tak wyniósłby 1,6–1,7 mln zł, a obniżka ma zahamować trend i go odwrócić. Zapowiedział pierwsze wstępne deklaracje już w lutym. W tle padła też liczba ok. 700 pojazdów osób prawnych – ich masowe odejście oznaczałoby stratę ok. 1,4 mln zł.

Strategia na lata

Radny Paweł Zawadzki zarysował horyzont: „Naszą intencją jest utrzymać te stawki minimalne przez kolejne lata.” Karłowicz nie krył: „Cały ten proces według mnie jest spóźniony o wiele lat.” Z kolei Monika Bieżuńska podkreśliła gotowość do poniesienia kosztów przejściowych: „Jesteśmy świadomi ryzyka.” Radny opozycji Radosław Biernacki domykał: „To działanie jest działaniem słusznym” – także po to, by obecny tabor „nie odjechał”.

Głosowanie i co dalej

Uchwała przeszła jednogłośnie. Gmina zapowiada kampanię informacyjną i kontakt z firmami leasingowymi. Rada liczy, że na efekt – czyli powrót firm oraz nowe rejestracje – zapracuje zestaw działań: minimalne stawki, aktywne dotarcie do branży i utrzymanie polityki na kilka lat. O skuteczności tej strategii pierwsze sygnały mają dać deklaracje podatkowe z początku 2026 roku.

 

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Zaloguj się

Reklama

Wideo wdi24.pl




Reklama
Wróć do