
Jak wynika z najnowszego raportu PwC Polska najważniejsze rozgrywki piłkarskie w Polsce generują m.in. wyższą sprzedaż w wielu branżach oraz zapewniają tysiące dodatkowych miejsc pracy. W sumie w ostatnim sezonie mowa o nawet 1,7 mld zł. Liderami są Legia i Lech.
Poza aspektem czysto sportowym piłka nożna przyczynia się też do rozwoju gospodarczego naszego kraju. Eksperci PwC policzyli jak bardzo. Autorzy opracowania tłumaczą, że podstawę do oszacowania wartości dodanej generowanej w polskiej gospodarce w wyniku rozgrywek PKO Bank Polski Ekstraklasy stanowił połączony efekt wydatków kibiców w związku uczestnictwem w meczach i rocznych wydatków klubów.
"Te ostatnie w sezonie 2024/25 wyniosły 1,1 mld zł, co przełożyło się na wartość dodaną generowaną w polskiej gospodarce po stronie klubów w kwocie 948 mln zł. Ponadto, na podstawie badania przeprowadzonego wśród kibiców określono roczny poziom ponoszonych przez nich kosztów na uczestnictwo w meczach (z wyłączeniem kosztów biletów i karnetów, ujętych w wyliczeniach po stronie przychodów klubowych) na ponad 715 mln zł" — czytamy.
Wyprawa na stadion to nie tylko koszt biletu, ale też dojazdu, jedzenia, picia czy np. zakup pamiątek. Z badania PwC wynika, że średnio kibic wydaje przy okazji meczu 227 zł. Zazwyczaj zostawia te pieniądze w sklepie, restauracji, barze albo wydaje je na atrakcje towarzyszące imprezie.
Nie jest niespodzianką, że najwięcej wartości dodanej wytworzyła Legia Warszawa (ponad 18 proc.). Kolejne miejsca zajęły Lech Poznań (12,4 proc.) i Pogoń Szczecin (8,5 proc.). Dalej znajdują się Widzew Łódź, Górnik Zabrze, Śląsk Wrocław (w ubiegłym sezonie spadł z ligi) oraz Raków Częstochowa.
"Raport dobitnie pokazuje, że choć rozgrywki PKO Bank Polski Ekstraklasy kręcą się wokół piłki, mają potężny ekonomiczny wpływ na różne sfery życia w naszym kraju. To znacząca wpływ na polskie PKB na poziomie 1,7 mld zł rocznie, przy jednoczesnym zwiększaniu przychodów podatkowych państwa ciągu roku o niemal 0,6 mld zł. Co szczególnie istotne, aż 9,3 tys. osób zyskuje zatrudnienie dzięki całej maszynie" — twierdzi Marcin Animucki, prezes Ekstraklasy S.A. Jak dodaje, nie wolno pomijać też waloru społecznego, który niesie za sobą piłka nożna w ligowym wydaniu. To budowanie lokalnej społeczności czy kształtowanie sportowych postaw wśród kibiców i zdrowego stylu życia.
Więcej przeczytasz na Business Insider Polska .
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Komentarze opinie