
Dworzec kolejowy Przetycz w Starym Bosewie to niewielki obiekt odznaczający się współczesną i minimalistyczną formą architektoniczną, z charakterystyczną, ośmiometrową wieżą zegarową. Powstał w formule typowego Innowacyjnego Dworca Systemowego. Wyróżnia się kolorową elewacją wykonaną z płyt laminowanych. Całość funkcji dworcowych znajduje się pod wiatą i w niewielkim budynku. Obiekt otwarty już jest dla podróżnych.
Pod wiatą znajdziemy osłoniętą z trzech stron poczekalnię z siedziskami oraz promiennikami ciepła, których zadaniem jest zwiększenie komfortu termicznego podróżnych oczekujących na pociąg w miesiącach jesiennych i zimowych. Znajdują się tu również stojaki rowerowe i stacja naprawy jednośladów, a także elektroniczne tablice wyświetlające przyjazdy i odjazdy pociągów. Natomiast w budynku znajduje się toaleta dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
- Przebudowę dworca Przetycz zrealizowaliśmy z wykorzystaniem środków z Programu Infrastruktura i Środowisko, który wspiera modernizację dworców na odcinku Warszawa Wschodnia – Białystok – Kuźnica Białostocka. Na realizację projektu przeznaczyliśmy ponad 40 mln zł ze środków unijnych - mówi Małgorzata Jarosińska-Jedynak, minister funduszy i polityki regionalnej.
- Budowa nowego dworca Przetycz to dowód na to, że dbamy nie tylko o rozwój metropolii, ale również mniejszych miejscowości. Rozwój infrastruktury kolejowej w całym kraju w ostatnich latach nabrał ogromnego tempa. Wszyscy Polacy, niezależnie od miejsca ich zamieszkania, mają coraz lepszy dostęp do nowoczesnej i komfortowej kolei - mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.
- Mam nadzieję, że wykonany w formule innowacyjnego dworca systemowego budynek stanie się jedną z wizytówek miejscowości oraz ułatwi pasażerom podróżowanie koleją do Ostrołęki i Warszawy. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznacza 3 mld zł na modernizację blisko 200 dworców - podsumowuje Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Jak mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A: - Dzięki zakończonej inwestycji dworzec kolejowy Przetycz jest komfortową przestrzenią obsługi podróżnych.
Budowa nowego dworca objęła także jego najbliższe otoczenie. Ułożone zostały nowe chodniki, wyznaczone miejsca parkingowe oraz uporządkowana zieleń. Budynek jest w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Zaprojektowano w nim m.in. takie ułatwienia dla podróżnych, jak ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille’a czy dotykowe mapy dworca.
Podczas inwestycji wdrożone zostały rozwiązania przyjazne środowisku. Dworzec jest wyposażony w energooszczędne oświetlenie oraz systemy inteligentnego zarządzania budynkiem (BMS), sterujące urządzeniami i systemami oraz optymalizujące zużycie energii elektrycznej oraz wody. Dla zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa dworzec wyposażono w nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu.
Budowa nowego dworca kolejowego Przetycz to koszt 6,1 mln złotych brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Wykonawcą robót było konsorcjum firm HELI FACTOR sp. z o.o. (lider konsorcjum) i MERX sp. z o.o. (członek konsorcjum).
(Źródło/zdjęcia: Polskie Koleje Państwowe - pkp.pl / oprac.red.)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Komentarze opinie